Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A hibrid-meghajtású autók

2008.05.07

 Az elmúlt tízenöt évben az ásványkincs árának növekedése, a várható, a légszennyezés csökkentését célzó követelmények és nem utolsó sorban egyéni jövőjüket biztosító ipari tevékenységük érdekében, vezető autóipari cégek mérnökei a környezetbarát motoroknak három alapvető típusát fejlesztették ki:

         - tisztán elektromos árammal működtetett akkumulátoros autók
         - a vegyes meghajtású járművek
         - üzemanyagcellás személygépkocsik.


A villamos energiával táplált motorok

Kivéve az egy személyes akkumulátoros betegszállító eszközöket, villamos energiával meghajtott autók eddig a csak kis sorozatban gyártott modellekben kaptak helyet. Ilyen típusok, járművek ma többnyire a pályaudvarok, repülőterek kis teljesítményű szállítóeszközei, városi autóbuszok, esetleg a tejkihordó vagy más kis távon közlekedő teherszállítók. Az akkumulátor hatásfoka egy hasonló teljesítményű Otto-motoréval összevetve mintegy 25 százalékkal alacsonyabb. A kőolaj energiája itt kétszer kerül átformálásra, míg meghajtja járművünket és mindkét transzformáció veszteséggel jár. A villamos áram töltése, vagyis az üzemanyag cseréje is körülményesebb, költségesebb. Ráadásul az akkumulátor újrahasznosítása ez idáig szinte lehetetlen.
Az egyszeri tankolással elérhető távolság belső égésű motor esetében akár 500-700 kilométer is lehet, egy mai elektromos autó legfeljebb 100-150 kilométer megtételére képes.

Hibrid maghajtású autók:

A japán Toyota cég egyik
hibrid motorja

Az eddig sorozatgyártásra került alternatív meghajtású motorokat a kombinált erőforrások jellemzik. A vegyes megoldást pl. egy kis teljesítményű villanymotor és egy belső égésű motor kombinációja jelenti. A két rendszer felváltva, egymást kiegészítve üzemel. Mindig az lép működésbe, amelyikre az adott helyzetben a leginkább szüksége lehet környezetünknek, illetve pénztárcánknak. Elinduláskor és forgalmas városi terepen például - amikor a legtöbb üzemanyag fogy - a generátor ad lendületet az autónak. Alacsony sebességtartás mellett az is elérhető, hogy - a folyamatos elindulás-megállás ellenére - a hibrid modell kevés üzemanyagot fogyaszt. Országúton a nagyobb hatásfokú, hagyományos motor veszi át a szerepet.

A benzin-elektrohibrid autó előnye, hogy fékezéskor a súrlódási energiát a villanymotor dinamóként hasznosítja újra. A hibrid autóval 40 százalékos üzemanyag-megtakarítást lehet elérni, így nagyságrendekkel kevesebb mérget pöfög ki magából. Egy hagyományos benzines autó kipufogórendszeréből átlagosan 234 gramm széndioxid távozik kilométerenként, az emisszió mértéke a vegyes meghajtású motor munkája során 180 grammra szorítható le. A kombinált motorok alkalmazásának javarészt a nagyvárosi tömegközlekedés enged teret. Olyan nagyvárosok mellett, mint Róma vagy Amszterdam. Hatvan város önkormányzata is bejelentette: a jövőben hibrid rendszerű buszokkal korszerűsíti járműparkját.

Egy másik hibrid automodelt a BMW szakemberei hoztak létre. Ez benzinnel is és hagyományos hidrogénnel is működik. A H2R jelzésű rekordautót mindössze 10 hónap alatt alkották meg a BMW szakemberei.
A hat literes, 12 hengeres hajtómű több mint 285 lóerős teljesítményre képes, gyorsulása 100 km-es óránkénti sebességre mindössze 6 másodperc, míg legnagyobb sebessége 302,4 km/h volt. A hidrogénautót a 760i típusból átvett benzinmotor átalakított változata hajtja, felhasználva teljes mértékben variálható szelepvezérlésű u.n. "VALVETRONIC" technológiát.
A fő változtatások a motorban a befecskendezést érintették, amelyet a BMW mérnökei a hidrogén tulajdonságaihoz igazítottak. A hidrogénmotort a gyár a jövőben egy szériagyártású, hidrogénnel és benzinnel egyaránt üzemelő 7-es BMW-hez is fel kívánja használni. Erre még a jelenlegi 7-es sorozat modellciklusa során sor kerül, így bemutatkozhat az első olyan személyautó, amely egyaránt képes hidrogénnel és benzinnel is közlekedni.

 

A Lexus, hibrid-meghajtás 15 évnyi intenzív kutatás és fejlesztés gyümölcse és máris 3 áttörő Lexus modelben elérhető: A RX 400h sportterepjáróban, a GS 450 szedánban, és az LS 600 luxus limozinban. Mindhárom hibrid osztályában első üzemanyag-takarékosságot, alacsony kibocsátást, csendességet és lélegzetelállítóan sima teljesítményt nyújt.

 

A mappában található képek előnézete Lexus

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

czura.attila@gmail.com

(Czura Attila, 2009.01.18 10:43)

Na ez az amit minésztériumoknak támogatni kellene,(pl) ingyen parkolás,adókedvezmény,szmogriadó esetén állandó használat,ugyan is káros kibocsátás 0 val egyenlő !!!

blabla

(Annamari, 2008.06.27 22:17)

Pedig képzeld az vok!! kösz!

blablabla

(GOGOGO, 2008.06.27 22:11)

Elegáns oldal, Annamari nem gondoltam volna, hogy autóimádó(autóbuzi) vagy.

gaal.aniko5@chello.hu

(Szandy, 2008.05.10 20:58)

Bizony,lassan már repülő autók is lesznek 1000 év múlva... 8)

 

 

Profilkép




Archívum

Naptár
<< Július / 2017 >>

Statisztika

Online: 1
Összes: 89222
Hónap: 1373
Nap: 41